اتومات دیجیتال دارای یک سوییچ جریان آب یا flow switch است که اگر آب با فشار 0/5 بار از آن رد شود عمل کرده و پمپ را روشن می کند – حال اگر فشاری پشت پمپ نباشد و آب داخل اتومات جریان پیدا نکند ، کلید اتومات عمل نکرده و پمپ هم روشن نخواهد شد ( یعنی اگر شیر را باز کنید و آبی از آن خارج نشود پمپ هم روشن نخواهد شد و آب باید یک فشار حداقلیداشته باشد تا با بازکردن شیر آب با فشار کم از شیر خارج شود و این جریان کم فشار آبموجب عمل کردن فلو سوییچ می شود و سپس پمپ روشن شده و فشار آب به واسطه پمپقوی می شود ).

عمرکلید اتومات دیجیتال حدودا بیش از 4  سال است وبدون نیاز به تنظیم و تعمیر کار می کند.
 فشار آب در حین استفاده ثابت است (به دلیل اینکه پمپ در تمام مدتی که آب باز است روشن می ماند و مثل سیستم های اتومات مکانیکی در زمان باز بودن آب  ، پمپ روشن / خاموش نمی شود).
در صورت قطع شدن آب ، پمپ بعد از 8 الی 10 ثانیه خاموش می شود و بدین ترتیب از سوختن پروانه و الکتروموتور پمپ جلوگیری می شود.
اکثر کلید های اتومات دیجیتال نیاز به تنظیم ندارد و مدلهایی هم که پیچ تنظیم دارند به راحتی توسط خود مصرف کننده قابل تنظیم هستند و نیازی به تکنسین نیست.
در صورت قطع برق یا خرابی پمپ ، هیچ نیازی به باز کردن شیر Bypass نیست و آب شهری با همان فشار معمولی کاملا درسیستم لوله کشی ساختمان جریان دارد.
با توجه به مزایای کلید اتومات دیجیتال بهتر است تا جای ممکن از این سیستم استفاده کنیم و فقط در مواردی که مصرف کننده در ارتفاع بالایی قرار دارد (بیش از 15 الی 20 متر بالاتر از پمپ)  یا آب ورودی فشار ندارد از سیستم های مخزن بادی استفاده کنیم.
دیگر قابلیتهای اتومات دیجیتال محافظت ازپمپ آب در هنگامی می باشد که جریان آب در لوله ورودی به پمپ قطع شده باشد یابه اصطلاح آب به پمپ نرسد در این زمان اتومات دیجیتال به صورت هوشمند پمپ آب را از مدار فعالیت خارج کرده و مانع روشن بودن پمپ بدون آب می شود و از صدمه دیدن قطعات داخلی پمپ آب و آمپرکشیدن و سوختن الکتروموتور جلوگیری می گردد.
© کپی رایت - معین ایمن اتصال