برش لوله پوشفیت

نحوه برش لوله پوش فیت فاضلابی

سطح مقطع لوله پس از برش باید کاملاً بر محور طولی عمود بوده و هیچگونه پلیسه و زائده اضافی در آن مشاهده نشود. برای بدست آوردن چنین برشی فقط میتوان از لوله بر کمک گرفت. هر چند امکان دارد با روشهای منسوخ شده از جمله استفاده از اره دارای دندانه ی ریز وهمچنین پیچیدن کاغذ به دور لوله (برای یافتن خط صحیح برش) کار را به طریقی انجام داد ولی بهترین شیوه که با سرعت، دقت، سهولت و اطمینان خاطر بیشتری همراه است استفاده از لوله بر میباشد. ضمناً جهت مهار و نگهداری لوله های پوشفیت از آچارتسمه ای استفاده میشود.

پخ زدن لبه لوله

قسمت فاقد سوکت در تمامی لوله ها و اتصالات پوشفیت حالت کونیک دارد. این ویژگی سبب میشود که کار متصل نمودن اجزا به یکدیگر به راحتی صورت گیرد و در عین حال از آسیب دیدن احتمالی حلقه های آ ب بندی و یا خارج شدن آنها از محل سوکتها جلوگیری می شود. بدین ترتیب توصیه میشود که پس از برش، لبه قسمت بریده شده حتماً با استفاده از لوله پخ کن کونیک شود. استفاده از سوهان برای انجام این کار توصیه نمیشود. زاویه قسمت کونیک شده بر اساس استانداردهای موجود میتواند ۵۱ – ۵۱ درجه باشد.

ابزار لوله بر سه کاره

برش و پخ کن لوله را میتوان همزمان با هم انجام داد. این ابزار، سهولت و سرعت کار را بیش از پیش افزایش داده است و بصورت پایه دار و بدون پایه موجود میباشد.

مراحل اتصال (جازدن) لوله و اتصالات


مرحله1
ابتدا لوله و سوکت را با پارچه نرم کاملا تمیز کرده تا عاری از هرگونه پلیسه و ماسه پو سنگ ریزه باشد.

مرحله2

جهت جازدن سوکتها از مایع های مجاز روان کننده استفاده میشود. در این حالت لوله یا اتصال به راحتی در سوکت جا میرود.

استتفاده ازانواع روغن یا گریس جهت روان کاری ممنوع میباشد.

مرحله3
برای جازدن لوله یا اتصال در سوکت محورهای دو اتصال باید در یک راستا باشند.

مرحله4

پس از جا زدن کامل لوله در سوکت، محل اتصال علامتگذاری می شود.

مرحله : ۵

به منظور پیشبینی احتمال انبساط لوله در زمان عبور مواد دما بالا، با گرداندن لوله یا اتصال، محل مشخص شده در مرحله قبل را به مقدار ۵۱میلی متر از سوکت دور کنید.

نصب دریچه های بازدید و بست ها

برای تست و بازدید و رفع گرفتگی مجاری باید در مسیرهای افقی سراه بازدید تعبیه شود. دریچه های بازدید باید به خوبی و کاملا در دسترس قرار داشته باشند به نحوی که استفاده از ابزارهای مخصوص رفع گرفتگی  به سهولت میسر شود. این دریچه ها از دیوار مقابل خود نباید کمتر از ۵1سانتیمتر فاصله داشته باشند. دریچه بازدید باید کاملا آب بند بوده و خروج هوا و پساپ حتی به میزان اندک از آن ناممکن باشد. چنانچه احتمال یخ زدن این دریچه ها وجود داشته باشد ضروری است که تدابیر لازم برای جلوگیری از این پدیده در نظر گرفته شود.

نصب دریچه های بازدید در قنادی، نانوایی، قصابی ، یا سوپرمارکت ها و هر جای دیگری که با پخت و پز و تهیه مواد خوراکی مرتبط است ممنوع میباشد.

نصب دریچه های بازدید در نقاط زیر در هر سیستمی الزامی است

  • در بلندترین نقطه هر لوله افقی فاضلاب
  • در هر کجا که لوله های افقی با زاویه ای بزرگتر از ۵۱ درجه تغییر جهت داشته باشند
  • در پایین ترین قسمت لوله عمودی فاضلاب که برای تست آن دسترسی به آن لازم باشد.
  • روی لوله اصلی خروجی با فاصله حداکثر ۳۱متر از یکدیگر.
  • در انتهای لوله خروجی بلافاصله بعد از خروج از ساختمان

تست سیستم فاضلابی پوش فیت

با استفاده از دریچه های بازدید که روی لوله قائم قرار میگیرند ارتفاع ساختمان به چند منطقه تقسیم میشود و تست در هر منطقه بطور جداگانه یورت میگیرد. در هر منطقه بجز بالاترین نقطه، فشار آزمایش نباید کمتر از ۳متر ستون آ  (یا معادل آن فشار هوا) باشد. پس از ۵۱ دقیقه همه لوله واتصالات زیر تست، مورد بازرسی قرار گرفته و نباید نشت آن مشاهده شود.
در صورت مشاهده نشت باید قطعه معیوب یا اتصال ترمیم و یا تعویض شود و آزمایش تکرار گردد.

© کپی رایت - معین ایمن اتصال